Bahagia itu Milik Kita :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, February 17, 2011

Bila hati penuh hasad



ok. bila cakap soal hati ni,macam-macam ada la kan..suka,kasih,sayang,cinta,,yang paling menarik benci dan "HASAD'..
sebab HASAD putus persaudaraan..
sebab HASAD putus sahabat..
sebab HASAD putus hubungan silaturrahim sesama islam..nauzubillah >,<

jom tengok maksud HASAD :
Hasad atau dengki diertikan sebagai sifat seseorang yang tidak suka orang lain lebih daripadanya atau tidak suka orang lain mendapatkan kenikmatan Allah. Ia ingin nikmat itu hilang daripada orang lain.
mungkin kita terlupa untuk bersyukur atas nikmat yang diberi-Nya,..
ALLAH memberikan nikmat-Nya pada semua hamba-Nya tetapi pembahagian itu tidak sama, ada yang diberi banyak dan ada pula sedikit. Semua itu bertujuan menguji hamba-Nya dalam kehidupan dunia ini.
Akibat daripada perbezaan, sering timbul sifat buruk seseorang terhadap orang lain. Permusuhan awal bermula antara Adam dan iblis. Iblis melanggar perintah Allah untuk sujud kepada Adam kerana hasadnya terhadap Adam

Firma ALLAH :
“Aku lebih baik darinya, Engkau ciptakan aku daripada api sedang dia Engkau ciptakan dari tanah.” – (Surah al-A’raf, ayat 12)

Jom Renung ayat di atas elok2..
memang hina orang tu kalau ada hasad dengki (maaf kasar),
benda betul kan?? itu ialah sifat Iblis lah :P...ayoyo...
mungkin tak sedar kot ada sifat seperti itu ( cuba bersangka baik) :p

ada satu lagi Firman ALLAH :
“Sesungguhnya perumpamaan kehidupan duniawi itu adalah seperti air (hujan) yang Kami turunkan dari langit lalu tumbuhlah dengan suburnya kerana air itu tanaman di bumi, antaranya ada yang dimakan manusia dan binatang ternak. Hingga apabila bumi itu sudah sempurna keindahannya, dan memakai (pula) perhiasannya, dan pemiliknya mengira bahawa mereka pasti menguasainya, tiba-tiba datanglah kepadanya azab Kami di waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan (tanamannya) laksana tanam-tanamannya yang sudah disabit, seakan-akan belum pernah tumbuh kelmarin. Demikianlah Kami menjelaskan tanda kekuasaan (Kami) kepada orang yang berfikir, Allah menyeru (manusia) ke Darussalam (syura), dan menunjukkan orang yang dikehendaki-Nya kepada jalan yang lurus (Islam).” – (Surah Yunus, ayat 24-25)

ayat ni pula nak mengingatkan kita tentang keutamaan zuhud dan lapang dada terhadap nikmat yang Allah anugerahkan kepada orang lain serta kewajipan bersyukur terhadap nikmat yang dianugerahkan, semua ini akan menimbulkan sifat menerima dan kaya hati.
Jangan lupa yer kawan-kawan,,ustaz kita pesan tak baik berhasad..jika orang dalam kesusahan,kita tolong..jika dalam kesenangan kita harus tumpang gembira bukan sertakan hasad..ishhhhh (ana mcm tu ke??) glurpp22!!
nak tau tak kesan-kesan orang ada hasad dengki ni??

Meh nak tunjuk :))

  • Sifat orang Yahudi yang dilaknat Allah, siapa yang memilikinya bererti menyerupai mereka. 
  • Orang yang memiliki sifat hasad tidak dapat menyempurnakan imannya, sebab ia tidak akan dapat mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya sendiri. 
  • Ada dalam sifat hasad ini rasa tidak suka terhadap takdir yang Allah berikan kepadanya. Bukankah yang memberikan nikmat hanya Allah. 
  • Apabila orang lain mendapat kenikmatan, semakin besar dan kuat api hasad dalam dirinya, sehingga ia selalu kecewa dan duka serta hatinya terbakar akibat api hasad itu. 
  • Menimbulkan sikap egois yang tinggi dan tidak menyukai kebaikan orang lain. 
  • Hasad memakan kebaikan yang dimilikinya sebagaimana api membakar kayu yang kering. 
  • Menyusahkan diri sendiri, sebab ia tidak mampu mengubah takdir Allah sedikitpun. 
  • Hasad mencegah pemiliknya daripada berbuat kebaikan dan manfaat. 
  • Hasad dapat memecahkan persatuan, kesatuan, dan persaudaraan kaum muslimin. 
  • Hidupnya tidak pernah tenang dan tenteram. Orang yang hasad selalu dalam keadaan gundah gulana dan resah melihat orang lain lebih darinya. 
Haa..dah habis baca ke belum?? jom!! ana nak bermuhasabah diri jap, rasa cam ada je sifat tu >,<


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...