Bahagia itu Milik Kita :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, December 25, 2009

Hari Kelahiran

hazal yaum : 25 december 2009

Firman Allah S.W.T :

"Dan sungguh, kami telah menciptakan manusia dari saripati(berasal) dari tanah. Kemudian Kami menjadikannya air mani(yang disimpan) dalam tempat yang kokoh(Rahim). Kemudian. air mani itu Kami jadikan sesuatu yang melekat, lalu sesuatu yang melekat itu kami jadikan segumpal daging , dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulan itu kami bungkus dengan daging. Kemudian, Kami menjadikannya makhluk yang(berbentuk) lain. Mahasuci Allah pencipta yang paling baik." Al-mu'minun : 12-14

"Kemudian Dia menyempurnakannya dan meniupkan ruh(ciptaan)-Nya ke dalam (tubuhnya) dan Dia menjadikan pendengaran, penglihatan, dan hati bagimu, (tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur." As-Sajdah : 9 (cpy from nailul http://nurisham89.blogspot.com )

Alhamdulillah,hari ni genapnya umurku ke-20..aku masih lg dpt mlihat dunia yg serba indah ini..itulah kehebatan MAHA KUASA ALLAH S.W.T.. semakin mningkatnya usiaku,semakin matanglah aku..insyaAllahh...

perjalanan hidupku masih lagi jauh..yg mna stu arah masih lagi aku ragui,yg pasti aku masih meneruskn perjalanan ini dgn harapan dan azam yang baru. aku tau semakin hari,semakin bnyak dugaan yg perlu aku tempuhi...tetapi dugaan itu mgkn akn membuatkan aku lebih tabah =)..insyaAllah..

perjuanganku masih lagi tidak kelihatan..mgkn aku terlalu lalai..alpa..terlupa taklif dari-NYA..Ya ALLAh..andai kehidupan inilah perjuanganku..bantulah aku,tunjukkanlah aku jalan lurus-MU agar aku tidak jauh dari-MU..AMEEN

Thursday, December 24, 2009

Perjalanan hidupku masih lagi jauh

perjalanan hidupku masih jauh
aku tinggal di dunia aku sendiri
namun aku tidak mengerti
kerna apa-apa saja boleh berlaku
bila aku mengambil peluang

aku tidak pernah percaya
mengapa aku biarkan diriku percaya
yang keajaiban boleh berlaku
aku tidak menyangka yang aku terlalu alpa
apa yang tidak aku nampak
aku tidak pernah membuka hatiku

#### the End####

Wednesday, December 23, 2009

Persoalan Hidup Seorang Manusia, Kenapa ?

KENAPA AKU DIUJI?

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."

-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."

-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?

"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."

- Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"

-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... ..

-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."

-Surah At-Taubah ayat 129

ARGHHH AKU TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!

"... .. dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."

-Surah Yusuf ayat 12


yaa..kdg2 suma inilah yg terjadi...tiada yg mudah,,ada yg payah...xmungkin juga mengalah..

Tuesday, December 15, 2009

Bicara Hati Seorang Wanita....

Segala puji hanya bagiMu Tuhan
Lantaran telah menjadikan daku – seorang wanita
Dicipta dari tulang rusuk kiri Adam
Dengan seindah dan sebaik ciptaan


Daku…..
Si tulang bengkok
Yang KAU gubah dengan kekuatan perasaan
Mengatasi panjangnya akal fikiran, sebagai fitrah dan anugerah
Hasil doa seorang lelaki
Namun Ya Allah
Biarlah kejadianku memberi guna, bengkok yang ada manfaatnya.

Kiranya daku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami, seorang mujahid
Pengembang perjuangan disayap kiri
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati, sahabat setia, penyejuk mata, pembina semangat
dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Saidatina Khadijah
Ketenangan baginda Rasulullah, utusan Allah.


Bebas jiwa dari belenggu keperempuanan
Yang memiliki sembilan nafsu
Merdeka dari kepentingan peribadi
Setulus Siti fatimah yang seringkali ditinggalkan suami,
Saidina AliDihantar pemergiannya tanpa bertanya
“Bila kan pulang?”
Disambut kepulangannya dengan penuh khidmat dan kemanisan
Bersulamkan kemesraan
Rumahtangga adalah syurga
Wadah suburnya CINTA ketuhanan, Ubudiyyah
Akal yang tunggal tidak dibiarkan
Hanya berlega dicelahan periuk belanga
Di sebalik lipatan lampin anak
Menjangkau kebangkitan Islam di alam sejagat
Menjadi pentadbir di sebalik tabir!!!

Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang dihati
Maka kurniakanlah daku
Sekeping hati yang sentiasa insaf
Hak seorang suami
Tidak kan mungkin kupenuhi
Biar telah ku jilat nanahnya yang berlelehan
Biar telah ku tadahkan wajahku
Buat mengusap debu di telapak kakinya……


Dan sememangnya daku mengimpikan
Watak seorang ibu
Yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Musa’ab bin Umar
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya
Segigih Zubair Ibnu Awwaam
Yang diangkat Rasul sebagai ‘hawarij’nya
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu
Jua..
Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah
Rela direbus demi mempertahankan iman
Atau sesuci Maryam – seluruh hidupnya
Mengabdikan diri kepada Tuhan

Meskipun daku bukan ibunya yang memiliki peribadi semurni Siti Fatimah
Ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani
Yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat Ilahi

Namun..
Mudah-mudahan zuriatku
Bakal menampilkan
Mujahid-mujahid yang rindu memburu syahid
Srikandi-srikandi yang mampu memakmurkan muka bumi Allah
Dengan ketaqwaan, kesolehah, ramainya ummat Rasulullah
Yang saling redha berkorban dan dikorbankan
Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman
Sebagaimana kisah seorang ibu yang telah kematian Putera-puteranya di
medan jihad :


“Mereka telah berbahagia sebagaimana aku bahagia.
Aduhai, kiranya aku punya seorang anak lagi,
Kurelakan dia turut gugur di jalan Ilahi!”

Dan seandainya daku ditaqdirkan kehilangan mereka
Setenang Ummu Faisal
Yang tidak menjadikan kematian suami dan anak-anaknya
Halangan Kecintaan padaMu Ya Ilahi
Redhailah daku yang dhaif ini sebagai hambaMuInilah pengaduan harap dan munajatKiranya KekasihMu sendiri pernah menyatakan
“ Kulihat kebanyakan dari isi neraka itu adalah wanita……..”

Friday, December 4, 2009

Sajak Sahabat

Ada kalanya...
kuingin sekali tersenyum
mengenang wajahmu dan manis senyummu
kembali memutar kenangan lalu
beriak tenang di tasik hatiku...

Ada kalanya...
kuingin sekali membelai harapan
mewarna impian yang kian lama tercipta
mengubah jaluran pelangi milik kita

namun, ada kalanya...
kutakut segalanya tak terrealisasi
sekadar angan-angan dan mimpi di siang hari
ku takut air mata kan gugur lagi

Kasih, perasaan apa yang berputik kini
hingga mengganggu emosi diri
hingga malamku sendat dengan mimpi

Kusangsi...
di mana letaknya bahagia
cukupkah dengan bersandiwara
seperti tiada getar di dalam rasa
seperti tiada cinta di dalam hati...

namun... terlalu sukarnya meluah rasa
terlalu payahnya menutur kata
saat bila kan terlaksana...
kasih ini apa kesudahannya..

Wednesday, November 25, 2009

kenangan SMKDSA (^_^)

Warkah dr sahabat untuk diriku..









Asrama SMKDSA 2005
- 27 MAC 2005-
- 2.30 A.M-

menemui sahabatku IBTISAm..

Hi,tsam.Ingat aku lg tak? aku tak tahulah sebab apa aku tak boleh tidor.so,aku ingat nk menulis warkah ni kat hang. first time tulis ni.so,simpanla buat KENANGAN.sory la sbb aku xda hadiah ringan untuk ang p sna. aku xtau apa yg harus aku bagi kat hang. waktu hang habaq nk pindah pun aku dh jadi kaku,tapi takpa untuk msa depan hang aku rela berkorban. Hadiah yang dapat aku bagi pun hanyalh kenangan kita bersama dari taun 2003-2005(mac) ni sahaja. kenangan yang penuh suka dan duka.onak dan duri. Ingat tak lagi first time ang msuk skolah ni.aku dok sorang2 pastu dok berdua ngan ang. Yang budak2 laki lak asyik dk kcu hang,tambah2 Alif dan fendi.lwak tol la bila ingat blik.pastu taun pertama kita dk asrama. kita ja yg pkai bju kurung dari pagi smpai ke petang. ingat lagi waktu kita keluar sama2 pastu ada orang tegur 'eh.ampa ni kembar ke?' he..he..he..kembar ke? mka kita sma ke? Ingat x lagi waktu first time kita gaduh sampai nangis2 tu. Malam tu plak buat fire drill. Waktu tu mmg aku geram sgt kt ang sbb aku gerak ang xbngun2.Eeeeee...rasa mcm nk tendang ja biaq jatuh katil.tapi tu semua hanyalah tgl knangan kita bersama. Bila lagi kita boleh harungi semua tu lagi? takpa kita cb msuk U yg sma. Aku tau anf sedih tapi xpayahla sedih. Bila ang sedih..aku pon sedih.aku mms sedih sgt2 ang nk p sna. tapi takpa aku ada kinah lagi. Nant klu ang jmpa PIE kt tengah jalan kirim salam kt dia noh.



aku tau hang pon da trasa ngan aku,mrah,sakit hati,mcm2 lagilah.so,aku minta maaf bnyak2.
hai..cepat snggu msa berlalu.Rasa macam sehari dua je.Pejam celik hang dah nk pindah..scr mengejut lak tu #### GOOD LUCK On YOU #######

YG SPECEL
** anis** - TAMAT- 3.00 A.M
#TDOQ#








SAKINAH VS IBTISAM

assalamulaikum..Maassalamah asdiqak

hi,hang rasa mcmna bla dapat pindah p sana? mesti sedih kn?Hmmm..kami pon sedih..aku cuma tahan je sedih.coz takot air mata ni jatuh..tapi tak palah aku harap ang stadi ktsana lelok..jangan buas2..take
care yourself, co kt sna tempat orang..tapi aku percaya kt ang yg ang boleh urus dr sndri.lgpon kt sna ada org nk jga ang. kt sna nant ingtlah aku dan anis sentiasa..doakn kejayaan kami ddunia dan akhirat.bla da msa lapang..jnguklah kami kt cni. Nant kt sna klu ada balaks bru yg nsem2,tlglah rekemen kt aku sorg dua..he..he..he..rajinlah antaq email kt aku @ msj..tu pon klu aku blik umah. oklah,lastly...aku nk mnta maaf bnyak2 jka ada yg terkasar bahasa...harap dimaafi..aku akhiri surat ini dgn lafaz..Assalamualaikum..bye..mmmuuuaaah...

aku tuls dgn wrna pink coz ang sk wrna pink...

sahabatmu...
@@@ SAKINAH@@@@




buat sahabat...

Ku biar kalam bebicara..
ku biar pene menulis..
,ungkin sudah suratan hidupku..
kasih yang lam terjalin sudah berpisah dr genggamanku..

menitis air mataku keharuan..
kepada sebuah pertemuan..
kerana pertemuan itu..
telah disingkap perpisahan..
yang tidah pernah aku inginkan..


sahabatku...
ku doakan smoga kita dpt berjumpa lagi...membawa kenangan dlu...

##### Anis,Sakinah,Nazri, Shafie (pie) ####

*** the End***




Tuesday, November 24, 2009

kekhilafan diri

aku terlupa sesuatu....

RASULALLAH S.A.W
pernah berkata:
yg perlahan-lahan itu adaalah dr ALLAH..
yg tergopoh-gapah itu adalah dr syaitan..

na'uzubillahi min zalik..
astaghfirullahal a'zim..

jauhkanlah aku dr sifat itu..

Sunday, November 22, 2009

kecewa!!!

mlm ni terasa sngguh kecewa..

K.E.C.E.W.A...kecewa sgt,,

mgkn mcm ni perasaan org yg telah aku kecewakan dhulu..

aku kecewa dgn diri sndiri..

terlalu lalai..

lupa diri..

janji..harapan..aku akn cb buang jauh dr sudut hatiku..

hidupku untuk hnya untuk MEHNAH..INSYAALLAH

Mudah Berubah??

satu hari ku terima 1 msj dr seseorang..

---@ manusia boleh berubah dan mudah brubah,jadi wlau apa pun kak msti cb sedaya upaya untuk tidak memudahkan (.....) berubah,paham kan?? gambatek,,cyayok2 :-) ---@

aku tahu..akn cba..

tapi aku dh dpt rasa aku xmampu lg..

aku lemah..xberdikari..

cmna aku nk bersabar dgn hdup ini..

aku tau tnpa mehnah hdup..tiada makna..

aku sedar itu ujian dr ALLAH S.W.T untuk aku..

aku cuba untuk redha..SBB AKU TAHU ALLAH SENTIASA DI SISI AKU..

DIAlah yg sll mendengar rintihan aku..

MasyaAllah..Astagfirullah...

1 lg msj dr sahabatku...

---@ kita insan ya IBTISAM ,jgn paksa diri utk jd sempurna. tp jgn jadikannya alasan untuk trus leka dgn tanggungjawab kita sbg muslimah dan khalifah dmuka bumi ini. iman masing2 sering shj turun dan naik,jadinya terpulanglah pd individu mcm mna nk counter dgn semua ini---@


syukron ya Akhi wa ukhti untuk msj itu.. =)

Wednesday, November 18, 2009

AkaD NiKaH =)




Akad nikah (dari bahasa Arab 'aqd = عقد) atau ijab qabul merupakan ikrar pernikahan. Yang dimaksud dengan akad nikah ialah ijab daripada pihak wali perempuan atau wakilnya dan qabul dari pihak calon suami atau wakilnya. Akad nikah merupakan syarat wajib dalam proses atau upacara perkahwinan menurut Islam. Akad nikah boleh dijalankan oleh wali atau diwakilkan kepada seorang jurunikah.

Friday, October 30, 2009

--@SaHaBaT SeJaTi ---@

video

-->HaKiKaT BaHaGiA -->

Bahagia itu dari dalam diri
Kesannya zahir rupanya maknawi
Terpendam bagai permata di dasar hati

Bahagia itu ada pada hati
Bertakhta di kerajaan diri
Terbenam bagai mutiara di lautan nurani

Bahagia itu ada di jiwa
Mahkota di singgahsana rasa
Bahagia itu adalah suatu ketenangan

Bila susah tiada gelisah
Bila miskin syukur pada Tuhan
Bila sakit tiada resah di jiwa
Bukankah Tuhan telah berfirman
Ketahuilah dengan mengingati Allah
Jiwa kan menjadi tenang

C/O :
Kebahagiaan itu suatu kesyukuran
Bila kaya jadi insan pemurah
Bila berkuasa amanah
Bila berjaya tidak alpa
Bila sihat tidak lupakan Tuhan

Hakikatnya bahagia itu
Adalah ketenangan
Bila hati mengingati Tuhan

Semua insan kan mengerti
Maksud terseni Ilahi
Itulah zikir yang hakiki

Thursday, October 22, 2009

Satu penantian Sebuah kerinduan

satu penantian?? perbuatan yang aku sukar lakukann.perbuatan yang memerlukan kesabaran dan keihklasan.kekadang ku terasa lemah..sakit...putus asa..fikiranku buntu.adakah aku masih mampu dengan satu penantian?

YA ALLAh.. tabahkanlah hati hamba-Mu ini. sudah ku cuba, aku berdoa.aku berharap,aku redha atas segala yang terjadi....ku terima segala qada' dan qadar-Mu,..tetapi hatiku masih hiba..ya ALLAh,damaikanlah hatiku..



sebuah kerinduan??perkataan yang selalu ku bingkaikan di hatiku..perkataan yang aku dambakan daripada seseorang..bunga rinduku ini mekar tidak pernah layu,cahaya rinduku ini tak akan pudar mengharung sebuah harapan...

Wednesday, September 9, 2009

Perihal Mengenai Sahabat


Mengekalkan persahabatan
Saling memberi kebebasan persahabatan memberi kita ruang untuk berkongsi suka duka bersama dan bukannya untuk saling menyakiti dan membenci di antara satu sama lain. Tetapi menjadi sahabat baik juga tidak bermakna kamu harus memiliki seluruh ruang hidupnya.

Misalnya, melarang temanmu membuat itu dan ini. Malah kamu juga sibuk mengatur perjalanan hidupnya. Ini jelas menunjukkan kamu terlalu mementingkan perasaan sendiri tanpa mempedulikan perasaan orang lain. Apalah salahnya jika kamu saling menghormati hak kebebasan dirinya. Dan apa yang penting, si dia jujur pada persahabatannya.


Saling Menahan rasa Cemburu
Ramai yang berkata cemburu itu bunganya cinta. Tanpa cemburu persahabatan yang dibina tak adalah 'thrill'nya. Tetapi cemburu yang membabi buta boleh menjejaskan hubungan. Ada baiknya sebelum api cemburumu memuncak, cuba selidiki dahulu kebenarannya. Jika ada yang tak kena, tanyalah temanmu itu dengan baik tanpa bersikap marah dan menuduh.

Usahakan untuk berbicara dengan fikiran yang matang dan tenang. Sebenarnya perasaan cemburu ini tidak perlu terlalu ditonjolkan kerana ini boleh membuatkan temanmu itu naik tocang. Dia akan mempergunakan kelemahan kamu itu untuk membuat kamu berasa cemburu dengan berulang kali. Tentu menyakitkan...

Saling Memahami
untuk menjadi sahabat yang baik kamu harus berusaha memahami dan mengenali diri sendiri serta permasalahannya dengan lebih mendalam. Misalnya temanmu itu menolak ajakanmu untuk keluar menonton wayang bersama, kamu tidak boleh membuat tanggapan yang bukan-bukan tentang dirinya. Mungkin dia mempunyai urusan yang mesti diselesaikan terlebih dahulu. Adalah lebih baik kamu mencari hiburan sendiri lagipun esok masih ada masa untuk kamu bertemu si dia.

Saling Mengalah
Demi menyelamatkan hubungan, tidak ada ruginya sekali sekala kamu bersikap mengalah. Kamu dan si dia sering bercanggah pendapat. Seperti menonton wayang, kamu sukakan filem romantik tetapi dia pula suka filem aksi. Oleh kerana sayangkan tali persahabatan yang telah terbina sekian lama maka si dia sentiasa menuruti segala kemahuanmu semata-mata mahu menjaga hati dan perasaanmu. Tetapi bila difikirkan semula, apalah salahnya sekali sekala kamu pula yang beralah dan cuba belajar memahami minatnya. Situasi ini tentu akan membuat si dia berasa bahagia dan lebih menyayangi dirimu.

Saling Memberi Kemaafan
Memaafkan perlu tetapi tidak mudah selagi perasaan kesal dan kecewa menguasai diri. Tetapi sebagai insan biasa, kita tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kesilapan. Lagipun, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula kita sesama sendiri. Belajar menjadi seorang teman yang sudi memberi kemaafan kepada orang lain biarpun kamu sendiri tahu perkara itu bukanlah berpunca dari kesalahan atau kesilapan dirimu.

CARA-Cara memilih Sahabat

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama,
Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalauia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga,
Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat,
Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima,
Sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang beratdia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan ersama-sama sahabat yang mulia.

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

Sumber: http://ibnufariz.blogspot.com/

dari hati ke hati

HATI adalah tempat tersimpannya iman. Apabila hati bersih iman kekai di dalamnya. Iman tidak bertahan lama dan tidak hadir pada hati yang kotor. Iman hanya kekal pada hati yang bersih. Bersihkan-lah hati selalu. Cara mendapatkan hati yang bersih dan tetap hidup ialah:

  • Selalu mengingati (zikir) Allah. Dengan berzikir hati terus menerus mendapat kekuatan sehingga hati menjadi sentiasa jernih. Hati yang sentiasa berzikir dipelihara kejernihannya sehingga suara hati iaitu suara fitrah menguasai perasaan dan emosi.
  • Hendaklah hati ini sentiasa kita gunakan bagi merenung dan mengkaji ayat atau tanda kekuasaan Allah dalam setiap perkara. Biarkanlah hati menterjemah hikmah daripada segala sesuatu di sekeliling kita. Dengan hikmah yang kita dapat, hati kita sentiasa hidup dan bebas daripada segala penyakit.
  • Berusaha memaksa diri untuk terus beribadat dengan ibadat yangterbaik kerana ibadat yang khusyuk menghasilkan kekuatan begitu besar demi keteguhan dan kebersihan hati.
Sumber: Foward Email

Tuesday, August 4, 2009

QaLb!

Tiada seindah bicara selagi ada kata-kata
Tiada seindah bahasa selagi ada madah cinta
Tiada seindah kasih selagi ada sayang
Tiada seindah ukwah selagi ada ikatan

kata sohabi..ya ukti,pertahankanlah diri..jangan biar diri dipijak. itulah pesanan sohabi..tapi ana bingung..hati ana sakit nak jaga hati sahabat2 lain,ana cuba bersabar..hati ana terlalu rapuh..bagi ana sahabat terlalu bernilai...tika ana lalai dialah yang sedarkan..tika ana pasrah dialah pemangkin semangat...tapi disini ana ada bnyak kawan tapi tidak jumpa sahabat..ana cuba jadikan sahabat tapi tidak mampu..terlalu bnyak things yang buat ana terluka..terasa pedih dihati..ana nak jaga hati sahabat2 tapi hati ana yang terluka..apa yg terjadi ni??
bukan sengaja diri ini ingin begini..ana sayangkan ukhwah ini..

Ya Allah..tabahkanlah hati hamba-Mu yg jahil ini.kuatkanla ikatan ukhwah kami..jauhkanlah amarah2..astaghfirullahal a'azim..

Monday, August 3, 2009

ALiM pLaSTiK!!

astaghfirullahal a'azim...entah kenapa hati ini terasa sakit melihat pemimpin yg ALIM PLASTIK...
nak tau apa itu ALIM PLASTIK??
alim di depan mata orang TETAPI di belakang lain PULA..
SO HIPOKRIT!!!!
depan LELAKi nampak LEMBUT,kononnya dia lah paling ALIM...eloklah tersengih-sengih dihadapan muslimin,berdua2 an dengan muslimin..dimana perasaan malu seorang pemimpin MUSLIMAH???
ana SEDIH..
KECEWA..
fuh..g TaRBIAH sana sini..tapi BILA dengan LELAKi jadi LEMAH>>LEMBUT GEMALAI..sakitnya hati melihat keadaan itu..
YA ALLAH..jauhkanlah diri kami semua daripada menjadi lalai..berinkanlah petunjuk kepada kami untuk melaksanakan tanggungjawab ini..jauhkanlah fitnah dan sifat mazmumah ini..astaghfirullahal a'azim.. =(

Friday, July 31, 2009

BiLa HaTi TeRdeSaK..

Hatiku sakit..
Jiwaku pedih..
tiada siapa yg tahu..
tidak ada yg perasan..

aku cuba istighfar,,Ya Allah,kenapalah aku sedih sangat..apakah dosaku?? detak hatiku "la tahzan,innalaha ma'ana"..aku cuba untuk sembunyikan kesedihan ini dari sahabat-sahabatku,aku tak mahu mereka lihat diriku yg dhaif ini..apa yg harus aku buat??
aku jalan..dan terus jalan...hilangkan diri dari pandangan orang,ke mana harusku pergi??di mana untuk kucari tempat ketenangan?? Ya Allah,aku cuba istighfar lg..betulkah apa yg aku buat??
tunjukkanlah aku jalan.. Ya Allah..aku masih mencari..kenapa??sedih? dari mana munculnya??



tiba-tiba aku nampak satu kenderaan..ALOR SETAR -KANGAR.alhamdulillah..aku tahu ke mana harus kutuju..BAITI JANNATI =).tanpa berfikir panjang aku terus menaiki kenderaan itu.
aku terus melabuhkan diriku di sit tengah..hatiku kelihatan tenang,tapi airmataku masih bertakung..menahan sebak..entah kenapa..mengapa..aku istighfar lagi,cuba tenangkan diri..kenderaan mula bergerak menuju detinasinya..aku pula masih mengenangkan diriku..air mataku mula jatuh tanpa henti..Ya Allah,..tabahkanlah diriku..istighfar ya IBTISAM.Aku bermonolog lagi..ibtisam tenangkan diri,.satu sign board terpampang di mataku AIR HITAM. Alhamdulillah dah sampai..sedikit senyuman kuberikan untuk diriku kerna dah jumpa destinasi ketenanganku.. =) ,berjalan menuju ke rumah dengan penuh harapan..ku lihat kiri ku pandang kanan..erm..tak ada orang?? aku buka dedaun pintu..badanku lemah,perlu rehatkan diri..mataku terpejam sendiri..tiba2,tok!! tok!! eh..mama dah balik..aku tersenyum lihat wajah mama dan adik kesayanganku..tenanglah hatiku melihat telatah mama dan adik..


Ya Allah,.setelah kau berikan aku duri..kau hantarkan aku bunga...Alhamdulillah,.=),

Hadith :

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.”


Riwayat Abu Daud





Huraian
1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.
2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.
3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.

Monday, July 27, 2009

kenapa manusia suka mengaibkan sesama sendiri

sakit hati bila memikirkan sikap orang sebegitu,apakah yang mereka fikirkan???
tidakkah mereka memikirkan perasaan orang lain.kenapa mesti nak pentingkan diri sendiri?? hanya fikirkan perasaan diri sendiri,perasaan orang diabaikan,,kenapa perlu riak??
tidakkah sedar semua tu dosa belaka.ke mana ilmu yang dipelajari??sia-sia sahaja jika bermegah-megah dan hanya berkata-kata tetapi tidak mengamalkan...MySpace

Hadith :
Rasullah s.a.w bersabda: " Jauhkan dan singkirkanlah perkara-perkara yang membinasakan." Sahabat-sahabat Baginda bertanya: " Apakah dia perkara-perkara itu ya Rasulullah?'' Baginda s.a.w menjawab: " (Salah satu yang terbesar di antaranya) ialah melakukan syirik terhadap Allah…."

Abu Hurairah r.a

Huraian
Rasullah s.a.w bersabda: " Jauhkan dan singkirkanlah perkara-perkara yang membinasakan." Sahabat-sahabat Baginda bertanya: " Apakah dia perkara-perkara itu ya Rasulullah?'' Baginda s.a.w menjawab: " (Salah satu yang terbesar di antaranya) ialah melakukan syirik terhadap Allah…."

Hadith :
Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: “Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu kejalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain”.

Riwayat Hadith al-Bukhari

Huraian
1. Islam melarang umatnya berperasaan hasad dengki dan iri hati melainkan kepada perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebaikan Sahaja.
2. Islam tidak membenarkan orang yang mengeluarkan hukum tanpa terlebih dahulu merujuk kepada al-Quran dan Hadith, sebaliknya melayani tekanan hawa nafsu dan kepentingan diri sendiri semata-mata.
3. Islam melarang umatnya berperasaan cemburu buta dan iri hati terhadap sesama manusia melainkan didalam dua perkara:
i) Merasa iri hati terhadap orang yang beramal dengan ilmu yang dipelajarinya serta mengajarkannya pula kepada orang lain.
ii) Orang yang dikurniakan harta dan membelanjakan hartanya itu dijalan yang diredhai oleh Allah.

Ya ALLAh,jauhkan aku dari sifat-sifat mazmumah.. =(

Monday, July 20, 2009

Insaf Redha Tawakkal

Narrated 'Umar bin Al-Khattab;

I heard Allah's Apostle saying, "The reward of deeds depends upon the intentions and every person will get the reward according to what he has intended. So whoever emigrated for worldly benefits or for a woman to marry, his emigration was for what he emigrated for."

Runtuhkan berhala fanatisme dan materialisme. Ideologi manusia berbeza dan ia tidak boleh diubah melainkan jika mereka kembali kepada Kitabullah dan Hadis Rasulullah. Sifat keterbukaan dalam menuntut ilmu dan istiqamah dalam mencari kebenaran akan menyelesaikan segala pertelingkahan. Umat Islam patut bersatu daripada segala aspek, ketepikan perbezaan dan raikan persamaan yang wujud diantara kita.

Setiap manusia akan diuji Allah swt dengan pelbagai ujian, semakin tinggi iman seseorang maka akan semakin besarlah ujian yang akan diberikan Allah swt. Sesungguhnya Allah swt Maha Bijaksana, Dia tidak akan menimpakan sesuatu ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambaNya. Jangan sesekali menyalahkan Allah swt atas apa yang berlaku. Apabila kita menghadapi sesuatu perkara, contohnya kesedihan ditinggalkan orang yang paling disayang, maka jadikanlah kesedihan itu sebagai satu cara untuk kita meningkatkan iman kita kepada Allah swt. Selagi mana kita masih menghadapi kesukaran, maka selagi itulah Allah swt sentiasa mengambil berat kepada kita. Dikurniakan kita dengan pelbagai ujian supaya kita tidak alpa dengan dunia dan kembali kepadaNya. Hasbiyallah...

Di dalam hidup manusia, perasaan di antara lelaki dan wanita merupakan suatu perkara yang hakikat. Jika perasaan itu melampaui batasan, mereka akan mula melupakan siapakah dan dimanakah Yang Maha Mencipta. Dunia ini segalanya adalah ujian daripada Allah swt, bersabarlah menghadapi dugaan dan yakinlah yang janji Allah swt itu akan pasti berlaku. Jangan sampai keluargamu, anak-anakmu, isterimu, dan kekayaanmu menyebabkan kamu lupa kepada Allah swt.

Setiap perbuatan akan dibalas dengan balasan yang setimpal, alangkah indahnya jika balasan itu hanya ditimpakan oleh Allah swt di dunia ini, dan kemudian ia diambil lalu dijadikan pengajaran oleh hambaNya. Acapkali manusia lupa akan sifat Allah swt Yang Maha Pemurah, mereka tidak mampu mengambil iktibar dan pengajaran daripada setiap apa yang berlaku. Semoga kita semua tergolong dalam golongan benar, tidak dimurkai dan tidak pula sesat.


" Ya Allah Tuhan Yang Maha Bijaksana, berikanlah daku kekuatan dalam menghadapi kehidupan ini. Dunia ini dan segala isinya tidaklah bermakna tanpa redhaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengetahui, ampunkanlah daku sekiranya pernah ku menduakanMu. Sesungguhnya daku insan yang lemah lagi hina, tidak berniat daku untuk mengingkariMu, apatah lagi untuk mensyirikkanMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani, daku bersyukur kepadaMu kerna Kau telah memberikan daku sedetik sinar kehidupan tatkala bayang kegelapan semakin mengelilingiku. Ya Allah Yang Maha Berkuasa, sesungguhnya daku sedar bahawa setiap apa yang daku sangkakan baik itu mungkin tidak baik di pandangan Mu. Engkaulah Pencipta ku dan hanya Kau lah yang memahami apa yang terbaik untuk ku. Esok lusa mungkin ku akan kembali kepada Mu, terimalah daku Ya Allah, sesungguhnya cukuplah Engkau bagiku. Lailahaillallah..."


Jadikan setiap kesulitan sebagai motivasi untuk mencapai kejayaan

Monday, July 13, 2009

phonology!!

hari ana bljr ilmu aswat (علم الأصوات) dalam bahasa melayu di sebut fonologi.
fonologi (Lin) kajian tentang bunyi sebutan dlm sesuatu bahasa: kata-kata drpd bahasa asing hendaklah disesuaikan dgn sistem ~melayu~.
aduh!! sush sangat..xfaham pn..tp yang ana tau fonologi ni perkataan yg berbeza tapi benda yang sma. contohnya telefon bimbit..dalam b.inggeris disebut handphone..dalam b.arab mahmul..perkataan,bunyi n bhasa yg berbeza kn?? padahal benda yg sama..hik3

Saturday, July 11, 2009

CINTA YA RABB.. :-)



CINTA..
Tak perlu ku ungkapkan segalanya…
Tak perlu ku isi ruangnya…
Ia datang tanpa ku jemput…
Ia pergi tanpa ku suruh..
Kekadang membahagiakan jiwa…
Kekadang menghiris hati ini…
Setianya menanti..
Taatnya menunggu…

YA RABB..
Tanpa-Mu siapa aku..
Tanpa-Mu sunyinya aku...
Di mana diriku..
Kau selalu ada untuk aku..
Bahagiaku Kau anugerahkan..Alhamdulillah
Sedihku Ujian-Mu..Astaghfirullah
Kesetiaanku hanya untuk-Mu..
Ketaatanku menuju syurga-Mu..

CINTA YA RABB..
Ungkapan bicaraku hanya pada-Mu..
Luahan hatiku hanya untuk-Mu..
Perjuanganku di jalan-Mu..
Hanya CINTA YA RABB pilihanku..

Tuesday, July 7, 2009

MaR! BerDoA!!!



Assalamualaikum..
Doa??
kenapa kita harus berdoa??
itu kerana doa adalah perantaraan dengan Allah di dalam setiap urusan hidup kerana doa adalah otak bagi segala 'ibadah. Untuk itu saya mestilah memilih doa-doa yang ma'thur dari Rasulullah s.a.w. Sesungguhnya benar firman Allah bila Ia mengatakan:
وقال ربكم أدعوني أستجب لكم
"Mintalah doa kepadaku, nescaya aku akan memperkenankan permintaanmu".

1. Doa ketika hendak tidur.
بسمك رَبِّي وَضَعْتُ جَنْبِي وَبِكَ أَرْفَعُهُ إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَاغْفِرْ لَهَا وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ
"Dengan nama-Mu wahai Tuhanku, aku baringkan pinggangku dan kerana Engkau aku mengangkatnya; jika Engkau tahan jiwaku (Kau ambil jiwaku) ampunilah diriku, jika Engkau lepaskan ruhnya, maka peliharalah diriku sebagaimana Kau pelihara hamba-hambaMu yang salih. (Hadis riwayat Jama'ah).

2. Doa ketika bangun dari tidur.
قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
"Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami setelah kami mati. Dan kepadaNya kami kembali." (Hadis riwayat Bukhari)

3. Doa ketika memakai pakaian dan menanggalnya.
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْتَ كَسَوْتَنِيهِ أَسْأَلُكَ مِنْ خَيْرِهِ وَخَيْرِ مَا هو لَهُ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهِ وَشَرِّ مَا هو لَهُ
"Ya Allah aku memohon kepadaMu kebaikan pakaian ini dan kebaikan yang ada padanya. Aku berlindung padaMu dari kejelikan pakaian ini dan kejelikan apa yang ada padanya". (Hadis Riwayat Ibnus Sunni)

4. Doa ketika keluar dari rumah dan memasukinya.
بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ
"Dengan nama Allah aku bertawakal kepadaNya; tidak ada daya, tidak ada kekuatan kecuali kerana Allah". (Sunan Tirmizi)

5. Doa ketika berjalan ke Masjid.
ِ اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِي قَلْبِي نُورًا وَفِي بَصَرِي نُورًا وَفِي سَمْعِي نُورًا وَعَنْ يَمِينِي نُورًا وَعَنْ يَسَارِي نُورًا وَفَوْقِي نُورًا وَتَحْتِي نُورًا وَأَمَامِي
نُورًا وَخَلْفِي نُورًا وَاجْعَلْ لِي نُورًا
"Ya Allah, jadikanlah dalam hatiku cahaya, dalam pandanganku cahaya, pada pendengaranku cahaya, sebelah tangan kananku cahaya dan pada sebelah tangan kiriku cahaya, di atasku cahaya, di bawahku cahaya, di mukaku cahaya dan di belakangku cahaya dan jadikanlah bagiku cahaya." (Hadis riwayat Bukhari)
6. Doa ketika memasuki masjid.

اللهم افتح لى أبواب رحمتك
"Ya Allah, bukakanlah bagiku pintu-pintu rahmatmu".

7. Doa ketika keluar dari masjid.
اللهم إني أسألك من فضلك
"Ya Allah, aku memohon kepadamu kurniaanMu".
(Hadis Riwayat Muslim, Abu Daud dan Nasa'i)

8. Doa ketika hendak makan.
اللهم بارك لنا فيما رزقتنا وقنا عذاب النار با سم الله
"Ya Allah, berkatilah kami pada apa-apa yang Kamu rezekikan kepada kami dan jauhkanlah kami dari seksa neraka, dengan nama Allah".
(Hadis riwayat Ibnu Sunni)

9. Doa setelah selesai makan.
الحمد لله الذي أطعمنا وسقانا وجعلنا مسلمين
"Segala puji bagi Allah yang telah memberikan makanan kepada kami, memberi minuman kepada kami dan menjadikan kami dari golongan Muslim".
(Hadis Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Nasa'ie dan Ibnu Majah)

10. Doa ketika memasuki tandas.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari khubuth dan khaba'ith". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

11. Doa ketika keluar tandas.
الحمد لله الذي أذاقني لذته وصرف عني أذاه
"Segala puji bagi Allah yang telah memberikan aku mengecap kelazatannya dan menjauhkan aku dari kesakitannya".
(Hadis riwayat Ibn Sunni dan Al-Tabarani)

12. Doa ketika tidak dapat tidur.
اللهم غارت النجوم وهدأت العيون وأنت حي قيوم لا تأخذك سنة ولا نوم يا حي يا قيوم إهد ليلى وأنم عينى
"Ya Allah, sudah terbenam bintang-bintang sudah terkatup banyak mata sedangkan Engkau hidup dan jaga, tidak tidur. Wahai Yang Tegak, Yang Hidup dan Yang Jaga, tenteramkanlah mataku".

13. Wirid selepas sembahyang.
مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَحَمِدَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ وَكَبَّرَ اللَّهَ ثَلَاثًا وَثَلَاثِينَ فَتْلِكَ تِسْعَةٌ وَتِسْعُونَ وَقَالَ تَمَامَ الْمِائَةِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ غُفِرَتْ خَطَايَاهُ وَإِنْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرِ

Sesiapa yang bertasbih kepada Allah (membaca Subhanallah) sesudah setiap sembahyang 33 kali, membaca tahmid (Alhamdulillah) 33 kali dan membesarkan Allah (Allahuakbar) 33 kali.

Dan digenapkan menjadi seratus dengan membaca:

إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
"Tidak ada Tuhan kecuali Allah Yang Maha Esa, yang tidak ada sekutu bagiNya, kepunyaanNya segala kekuatan dan kepunyaanNya segala pujian dan Dia berkuasa atas segala sesuatu". (Hadis riwayat Muslim)

14. Doa ketika selesai majlis.
سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَبِحَمْدِكَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إِلَيْكَ
"Maha suci Engkau ya Allah dengan segala pujiMu aku bersaksi tidak ada Tuhan kecuali Engkau, aku bermohon ampun kepadamu dan kau bertaubat kepadaMU".

15. Doa ketika menaiki kenderaan.
الحمد لله الذى سخرلنا هذا وما كنا له مقرنين وإنا إلى ربنا لمنقلبون
"Segala puji bagi Allah yang menggerakkan bagi kami kenderaan ini, padahal kami tidak sanggup melakukannya, dan sesungguhnya kami semuanya kembali kepada Tuhan kami".

16. Doa ketika bermusafir.
اللهم بك أصول وبك أجول وبك أسير اللهم إني أسألك في سفري هذا البر والتقوى ومن العمل ما ترضى اللهم هون علينا سفرنا هذا واطوعنا بعده اللهم أنت الصاحب في السفر والخليفة في الأهل اللهم إني أعوذبك من وعثاء السفر وكآبة المنظر وسوء المنقلب في المال والأهل والولد
"Ya Allah kerana Engkau aku berusadan kerana Engkau aku berjalan dan kerana Engkau pula aku berpergian. Ya Allah, aku bermohon kepadaMu dalam perjalanan ini kebajikan dan ketakwaan dan berupa amal yang Engkau redai. Ya Allah, ringankanlah bagi kami perjalanan kami ini dan dekatkanlah bagi kami yang jauhnya. Ya Allah, Engkaulah sahabat dalam perjalanan dan Wakil di tengah-tengah keluarga. Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari kepayahan perjalanan, dari kesedihan penglihatan, dari kejelekan saat kembali pada harta, keluarga dan anak-anak".

17. Doa ketika hujan turun.
اللهم صيبا نافعا (مرتين أو ثلاث)
"Ya Allah, turunkanlah hujan yang bermanfaat (dua kali atau tiga kali)". (Hadis riwayat Ibnu Syaibah dari hadis Aisyah).

18. Doa ketika mendengar guruh.
اللهم لا تقتلنا بغضبك ولا تهلكنا بعذابك وعافنا قبل ذلك
"Ya Allah, jangan Engkau bunuh kami dengan murkaMu dan jangan Engkau binasakan kami dengan siksaMu dan selamatkan kami sebelum itu". (Hadis riwayat Tirmizi, Al-Hakim dalam Al-Mustadrak, dari hadis 'Abdullah bin 'Umar)

19. Doa ketika melihat anak bulan.
الله أكبر اللهم أهله علينا باليمن ولإيمان والسلامة والإسلام والتوفيق لما تحب وترضى ربي وربك الله
"Allah Maha Besar, ya Allah, muncullah bulan ini bagi kami dengan penuh berkat dan iman, keselamatan dan keIslaman, taufik pada apa-apa yang Engkau cintai dan Engkau redai, ya Tuhanku dan Tuhanmu, Allah".

20. Doa kepada pengantin.
بارك الله وبارك عليك وجمع بينكما في خير
"Semoga Allah memberkati engkau dan memberkati atas kau dan mengumpulkan kalian berdua dalam kebaikan".
(Hadis riwayat Bukhari, Muslim dan empat ahli hadis dari Anas dan Abu Hurairah).

21. Doa ketika melihat kanak-kanak.
أعيذك بكلمات الله التامة من كل الشيطان وهامة ومن كل عين لآمة
"Aku bermohon perlindungan untukmu dengan kalimat Allah yang sempurna dari setiap syaitan dan racun, dan dari setiap mata yang membawa kejelikan". (Hadis riwayat Bukhari dari hadis Ibnu 'Abbas)

22. Doa ketika menziarahi orang sakit.
اللهم أذهب البأس رب الناس اشف وأنت الشافي لا شفاء إلا شفاؤك شفاء لا يغادر سقما
"Ya Allah, hilangkanlah penyakit ini, wahai yang memelihara manusia. Sembuhkanlah, sesungguhnya Engkaulah yang meyembuhkan. Tidak ada kesembuhan kecuali kesembuhan yang diberikan olehMu, kesembuhan yang tidak disertai rasa sakit".

23. Doa ketika dukacita.
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
"Tidak ada Tuhan yang berhak menyembuhkan melainkan Engkau, sesunggugnya aku termasuk di kalangan orang-orang yang zalim".

24. Doa takziah kematian.
إن الله ما أخذ وله ما أعطى وكل شئ عنده بأجل مسمى فلتصبر ولتحتسب
"Sesungguhnya kepunyaan Allah apa yang Ia ambil dan kepunyaanNya apa yang Ia berikan dan segala sesuatu pada sisiNya sampai waktu yang ditentukan. Hendaklah kamu bersabar dan mengharapkan ganjaran". (Hadis riwayat Bukhari dari hadis usamah).

25. Doa dalam sembahyang jenazah.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِّعْ مُدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَنَقِّهِ مِنْ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الْأَبْيَضَ مِنْ الدَّنَسِ وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ وَأَهْلًا خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ أَوْ مِنْ عَذَابِ النَّارِ
"Ya Allah, maafkanlah dia dan berilah rahmat ke atasnya, selamatkanlah dia dan ampunilah dia, muliakanlah tempatnya, luaskan tempat masuknya dan bersihkanlah dia dengan air salju dan air dingin. Sucikanlah dia dari kesalahan sebagaimana Engkau bersihkan pakaian yang putih dari kotoran, gantikanlah baginya rumah yang lebih baik daripada rumahnya, keluarganya dan pasangan yang lebih baik daripada pasangan yang dimilikinya. Masukkanlah dia ke syurga dan lindungilah dia dari azab kubur dan azab neraka".

Marilah kita bersama-sama beramal untuk mendapat Mardhatillah.. ;-)

Monday, July 6, 2009

HaTiKu BeRb!CaRa..

mlam yg sunyi..
hati yg sepi..
sedih yg ditangisi...
kasih yg ingin dihampiri..

kenapa??

mengapa??

mungkin ingin...
mungkin teringin..

untuk..

apa??

siapa??

aku yg sorang..

aku yg hilang..

aku yg tegang..

aku yg kurang..

haruskah aku kekal begini??
terkapai-kapai mencari cahaya..
melonjak-lonjak menarik cinta..

LiMa PeRKaRa ANeH!!!

KISAH LIMA PERKARA ANEH
Abu Laits as-Samarqandi adalah seorang ahli fiqh yang masyur. Suatu ketika dia pernah berkata, ayahku menceritakan bahawa antara Nabi-nabi yang bukan Rasul ada menerima wahyu dalam bentuk mimpi dan ada yang hanya mendengar suara.

Maka salah seorang Nabi yang menerima wahyu melalui mimpi itu, pada suatu malam bermimpi diperintahkan yang berbunyi, "Esok engkau dikehendaki keluar dari rumah pada waktu pagi menghala ke barat. Engkau dikehendaki berbuat, pertama; apa yang negkau lihat (hadapi) maka makanlah, kedua; engkau sembunyikan, ketiga; engkau terimalah, keempat; jangan engkau putuskan harapan, yang kelima; larilah engkau daripadanya."

Pada keesokan harinya, Nabi itu pun keluar dari rumahnya menuju ke barat dan kebetulan yang pertama dihadapinya ialah sebuah bukit besar berwarna hitam. Nabi itu kebingungan sambil berkata, "Aku diperintahkan memakan pertama aku hadapi, tapi sungguh aneh sesuatu yang mustahil yang tidak dapat dilaksanakan."

Maka Nabi itu terus berjalan menuju ke bukit itu dengan hasrat untuk memakannya. Ketika dia menghampirinya, tiba-tiba bukit itu mengecilkan diri sehingga menjadi sebesar buku roti. Maka Nabi itu pun mengambilnya lalu disuapkan ke mulutnya. Bila ditelan terasa sungguh manis bagaikan madu. Dia pun mengucapkan syukur 'Alhamdulillah'.

Kemudian Nabi itu meneruskan perjalanannya lalu bertemu pula dengan sebuah mangkuk emas. Dia teringat akan arahan mimpinya supaya disembunyikan, lantas Nabi itu pun menggali sebuah lubang lalu ditanamkan mangkuk emas itu, kemudian ditinggalkannya. Tiba-tiba mangkuk emas itu terkeluar semula. Nabi itu pun menanamkannya semula sehingga tiga kali berturut-turut. Maka berkatalah Nabi itu, "Aku telah melaksanakan perintahmu." Lalu dia pun meneruskan perjalanannya tanpa disedari oleh Nabi itu yang mangkuk emas itu terkeluar semula dari tempat ia ditanam.

Ketika dia sedang berjalan, tiba-tiba dia ternampak seekor burung helang sedang mengejar seekor burung kecil. Kemudian terdengarlah burung kecil itu berkata, "Wahai Nabi Allah, tolonglah aku."
Mendengar rayuan burung itu, hatinya merasa simpati lalu dia pun mengambil burung itu dan dimasukkan ke dalam bajunya. Melihatkan keadaan itu, lantas burung helang itu pun datang menghampiri Nabi itu sambil berkata, "Wahai Nabi Allah, aku sangat lapar dan aku mengejar burung itu sejak pagi tadi. Oleh itu janganlah engkau patahkan harapanku dari rezekiku."

Nabi itu teringatkan pesanan arahan dalam mimpinya yang keempat, iaitu tidak boleh putuskan harapan. Dia menjadi kebingungan untuk menyelesaikan perkara itu. Akhirnya dia membuat keputusan untuk mengmbil pedangnya lalu memotong sedikit daging pehanya dan diberikan pada helang itu. Setelah mndapat daging itu, helang pun terbang dan burung kecil tadi dilepaskan dari dalam bajunya.
Selepas kejadian itu, Nabi meneruskan perjalannya. Tidak lama kemudian dia bertemu dengan satu bangkai yang amat busuk baunya, maka dia pun bergegas lari dari situ kerana tidak tahan menghidu bau yang menyakitkan hidungnya. Setelah menemui kelima-lima peristiwa itu, maka kembalilah Nabi ke rumahnya. Pada malam itu, Nabi pun berdoa. Dalam doanya dia berkata, "Ya Allah, aku telah pun melaksanakan perintah-Mu sebagaimana yang diberitahu di dalam mimpiku, maka jelaskanlah kepadaku erti semuanya ini."

Dalam mimpi beliau telah diberitahu oleh Allah S.W.T. bahawa, "Yang pertama kau makan tu ialah marah. Pada mulanya nampak besar seperti bukit tetapi pada akhirnya jika bersabar dan dapat mengawal serta menahannya, maka marah itu pun akan menjadi lebih manis daripada madu.
Kedua; semua amal kebaikan/budi, walaupun disembunyikan, maka ia tetap akan nampakjua. Ketiga; jika sudah menerima amanah seseorang, maka janganlah kamu khianat kepadanya. Keempat; jika orang meminta kepadamu, maka usahakanlah untuknya demi membantu kepadanya meskipun kau sendiri berhajat. Kelima; bau yang busuk itu ialah ghibah (menceritakan hal seseorang). Maka larilah dari orang-orang yang sedang duduk berkumpul membuat ghibah."

Kelima-lima kisah ini hendaklah kita semaikan dalam diri kita, sebab kelima-lima perkara ini sentiasa sahaja berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Perkara yang tidak dapat kita elakkan setiap hari ialah mengata hal orang, memang menjadi tabiat seseorang itu suka mengata hal orang lain. Haruslah kita ingat bahawa kata-mengata hal seseorang itu akan menghilangkan pahala kita, sebab ada sebuah hadis mengatakan di akhirat nanti ada seorang hamba Allah akan terkejut melihat pahala yang tidakpernah dikerjakannya.lalu dia bertanya, "Wahai Allah, sesungguhnya pahala yang Kamu berikan ini tidak pernah aku kerjakan di dunia. Maka berkata Allah S.W.T., "Ini adalah pahala orang yang mengata-ngata tentang dirimu." Dengan ini haruslah kita sedar bahawa walaupun apa yang kita kata itu memang benar, tetapi kata-mengata itu akan merugikan diri kita sendiri. Oleh kerana itu, hendaklah kita jangan mengata hal orang walaupun ia benar.

SeMeSteR 3...

Ni la KOLEJ KEDIAMAN AL-FARABI..
ADA 4 Bangunan..
BRU 2 Bangunan YG DIGUNAKAN tu pun tak siap lagi..ish2..kasihan kat pelajar KUIN..hik2





alhamdulillah..dah masuk semester 3 penuh dengan iltizam yang baru.. :-),.
Ya ALLAh,mmg dugaan betul kali ini,.bersyukur sangat dapat asrama tetapi dukacitanya terpaksa menginap di rumah sewa dahulu sebab asrama baru siap, air dan elektrik pun tak stabil lagi..nak buat apa pun susah..ish2,,sabar je la..tapi baru bez dapat dugaan macam ini..ada cabaran hidup untuk berdikari.. :-).

Friday, May 15, 2009


Assalamualaikum...

(sekadar memetik attachement dr seorg teman...semoga terdetik sesuatu di hati utk difikirkan bersama..Wallahu 'Allam)

I LOVE U... I MISS U... AKU CINTA PADAMU...
Inilah sebahagian drp ungkapan asmara yg sering dituturkan mereka yg sedang 'mabuk cinta'. CINTA, ia mmg mudah diucap, ttp adakah kita semua jelas dan memahami akan makna disebaliknya? Saya percaya, tentu ramai yg ragu2 serta berteka-teki dlm permasalahan utk membabitkan diri dlm perkara ini.

Cinta sebenarnya adalah 'MAHABBAH' yg bermaksud perasaan kasih sayang yang sukar diterjemahkan. Cinta merupakan satu gelodak rasa dan emosi yg lahir drp hati nurani yg luhur dan suci. Tidak boleh dipaksa serta dibeli dgn wang ringgit.

Seperti lagu Aris Ariwatan 'Cinta Tak Kenal Siapa' dan nyanyian kumpulan Budak Kaca Mata 'Cinta Tak Perlu Dipaksa'.

Berbalik kpd 'MAHABBAH' tadi, secara khusus ia adalah suatu kecintaan padu yg sepatutnya hanya tertumpu utk ALLAH SWT. Dalam tasawuf, 'MAHABBAH' beerti patuh kpd ALLAH dan membenci perbuatan yg menyalahi perintahNya.

Ttg cinta-mencintai ini, ALLAH berfirman dlm Al-Quran:-
"... ALLAH akan mendatangkan suatu kaum yg ALLAH cintai mereka dan mereka pun mencintaiNya..." Al-Maidah, ayat 54
" Jika kamu benar2 mencintai ALLAH, ikutilah Aku, nescaya ALLAH mengasihi dan mengampuni dosamu..." Al-Imran, ayat 31

Ternyata, walau mcmana sekalipun, cinta terhadap ALLAH sepatutnya didahulukan. Ini kerana, apabila kita mengetahui hakikat ketuhanan yg sebenarnya,InsyaAllah kita dpt membezakan yg mana intan dan yg mana kaca. Falsafah ada menyatakan, 'Cintai diri sendiri, sebelum memberi cinta pada org lain'

Tentu anda pernah mendengar nama Rabi'atul Adawiyah, seorg wali wanita yg hidup atr 95 - 185 hijrah. Cinta Rabi'atul padaNya merupakan cinta suci, murni dan sempurna menyebabkan beliau korbankan hidupnya semata-mata utk beribadat kpd ALLAH SWT.

Saudara dan saudari, apakah definisi cinta pd pandangan anda???
Adakah bercumbu-cumbuan dan berpeluk-pelukan di khalayak tandanya cinta???
Atau...
adakah dgn ucapan romantis serta berpegangan tgn akan terasa nikmatnya cinta mahupun sbg bukti kasih sayang yg kononnya cinta suci???

Jelas suatu pendustaan sekiranya seorg lelaki berkata dia benar2 mencintai seorg perempuan sdgkan pada masa yg sama mencemarkan maruah, kesucian dan iman temannya. Diakah yg diharapkan menjadi teman melayari bahtera kehidupan utk sama2 mendarat di p[ulau impian???
Lelaki yg benar2 mencintai pasangannya tidak akan mencemarkan kekasihnya walau sekadar bersentuhan sbg bukti cinta. AWAS!!! Semua perlakuan itu adalah hasutan nafsu godaan SYAITAN...

Secara jujur, seorg lelaki yg sememangnya jatuh cinta terhadap seorg perempuan yg diminatinya akan menunjukkan sikap, sifat serta penampilan yg meyakinkan insan yg dicintainya. Tetapi, berhati-hatilah krn sesetgh drp sikap yg penuh sopan santun itu, kekadang penuh pula dgn kepura-puraan.

INGATLAH!!! Cinta yg murni bukanlah cinta sang monyet, cinta yg melompat-lompat dan begitu rapuh... Ia juga bukan spt cinta atr 'Romeo dan Juliet', mahupun cinta 'Laila dan Majnun'...
Tetapi, nikmat cinta itu lahir spt cintya Rasulullah dgn Khadijah Aisyah serta Saidina Ali dgn Fatimah.

Jgnlah terlalu terburu2 merebut cinta murahan yg berkeliaran krn ia bakal menjadi virus perosak kpd kehidupan yg penuh peradaban.

Wahai REMAJA...
Serahkanlah cintamu pada yang SATU. Tentu kamu juga pernah atau sdg dilamun cinta, namun bukan bermakna blh berkorban jiwa dan raga. CINTAILAH ALLAH SWT MELEBIHI SEGALA-GALANYA KERANA CINTA YG ABADI DAN HAKIKI PASTI AKAN BERBALAS DGN PELBAGAI NIKMAT YG TIDAK TERHITUNG... InsyaAllah...

Thursday, May 14, 2009

CaTaTaN MaHaBBaH...

wah,letihnya anis!, tetapi aku seronoklah semasa jadi AJK sukan peringkat negeri.Sekurangnya kita dapat pengalaman kan??Dari riak wajah anis tersenyum mengiyakan kata-kata syam.
tiba-tiba pintu Dorm mawar diselak,kelihatan muka aini tercungap-cungap keletihan.
Eh,cool la beb,kenapa engkau ini aini?soal syam kepada aini.erm..tak ada apa-apalah,mama engkau ada di bawah.
syam kelihatan gembira dengan berita kedatangan mamanya itu.

......................................................................................

"mama!!!...syam terus mencapai tangan puan hamidah..kenapa mama??rindu dekat kakak yer.."
"yela..mestila rindu dekat anak mama.."sambung puan hamidah..
mama ada berita gembira ini..esok syam akan daftarkan diri di sekolah baru,cepat kemaskan barang syam..abah dah lama tunggu dalam kereta tu.."perintah puan hamidah kepada anaknya itu.

tapi mama malam ni biarla kakak tidor di asrama dengan kawan-kawan..boleh kan??pinta syam..

"yela..sayang.esok pagi mama datang ambil.."puan hamidah akur dengan anaknya..

pada malam tu syam nangis sepuas-puasnya,sedih untuk meninggalkan kawan-kawan dan kanangan di sekolah itu.."dah la syam,janganla sedih..setiap pertemuan ada perpisahan.."pujuk anis

hmmm..yela,anis..tapi janji ngan aku,kau tak kan lupankan aku.."pinta syam penuh simpati..

"yela..aku janji..friend forever ya!!!.." sahut anis memberi semangat kepada syam,,

.....................................................................................
bersambung..

pagi ahad yang suram,ibu datang jemputku di sekolah,semua kawan-kawanku melihat dari jauh.
tidak dapat kubayangkan perasaan ketika itu,terlalu susah untuk menerima kenyataa bahawa aku akan pergi jauh dari mereka.
"anis !!! kinah!!! aku tidak akan pernah lupakan kenangan.."detak hatiku sendirian..
Ya Allah..apakah daya..aku redha..oh hati,bersabarlah,setiap pertemuan pasti ada perpisahan.
Di sepanjang perjalanan ke sekolah baru...aku diam,aku sedih,kubiarkan air mengalir dari kelopak mataku,terisak-isak sendirian..hanya Allah sahaja yang tau betapa sedihya aku meninggalkan sekolah tercinta itu.aku bermonolog sendirian..mungkin inilah yang terbaik buatku.

petang ahad...
aku sampai di asrama SMKAA, aku disambut sepupuku nadia,ibu tinggalkan aku sendirian agar aku berdikari. Aku dibawa ke biliku khadijah,aku menyelak pintu khadijah,semua memandangku tersenyum tanda menerima kehadiranku. aku tunduk malu,biasalah orang baru.
...............................................................................................................................................................................

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...