Bahagia itu Milik Kita :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 31, 2009

BiLa HaTi TeRdeSaK..

Hatiku sakit..
Jiwaku pedih..
tiada siapa yg tahu..
tidak ada yg perasan..

aku cuba istighfar,,Ya Allah,kenapalah aku sedih sangat..apakah dosaku?? detak hatiku "la tahzan,innalaha ma'ana"..aku cuba untuk sembunyikan kesedihan ini dari sahabat-sahabatku,aku tak mahu mereka lihat diriku yg dhaif ini..apa yg harus aku buat??
aku jalan..dan terus jalan...hilangkan diri dari pandangan orang,ke mana harusku pergi??di mana untuk kucari tempat ketenangan?? Ya Allah,aku cuba istighfar lg..betulkah apa yg aku buat??
tunjukkanlah aku jalan.. Ya Allah..aku masih mencari..kenapa??sedih? dari mana munculnya??



tiba-tiba aku nampak satu kenderaan..ALOR SETAR -KANGAR.alhamdulillah..aku tahu ke mana harus kutuju..BAITI JANNATI =).tanpa berfikir panjang aku terus menaiki kenderaan itu.
aku terus melabuhkan diriku di sit tengah..hatiku kelihatan tenang,tapi airmataku masih bertakung..menahan sebak..entah kenapa..mengapa..aku istighfar lagi,cuba tenangkan diri..kenderaan mula bergerak menuju detinasinya..aku pula masih mengenangkan diriku..air mataku mula jatuh tanpa henti..Ya Allah,..tabahkanlah diriku..istighfar ya IBTISAM.Aku bermonolog lagi..ibtisam tenangkan diri,.satu sign board terpampang di mataku AIR HITAM. Alhamdulillah dah sampai..sedikit senyuman kuberikan untuk diriku kerna dah jumpa destinasi ketenanganku.. =) ,berjalan menuju ke rumah dengan penuh harapan..ku lihat kiri ku pandang kanan..erm..tak ada orang?? aku buka dedaun pintu..badanku lemah,perlu rehatkan diri..mataku terpejam sendiri..tiba2,tok!! tok!! eh..mama dah balik..aku tersenyum lihat wajah mama dan adik kesayanganku..tenanglah hatiku melihat telatah mama dan adik..


Ya Allah,.setelah kau berikan aku duri..kau hantarkan aku bunga...Alhamdulillah,.=),

Hadith :

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang sentiasa beristighfar maka Allah akan menjadikan baginya setiap kesusahan itu ada jalan keluar dan pada setiap kesempitan ada cara mengatasinya serta memberikan rezeki kepadanya daripada sumber yang tidak disangka-sangka.”


Riwayat Abu Daud





Huraian
1. Islam menggalakkan kita agar memperbanyakkan beristighfar, selalu bertaubat kerana sebagai manusia biasa kita tidak terlepas daripada dosa. Rasulullah s.a.w sendiri sentiasa beristighfar lebih 70 kali setiap hari sedangkan baginda merupakan seorang rasul yang maksum atau dipelihara daripada dosa besar dan kecil.
2. Orang yang sentiasa beristighfar kepada Allah akan merasakan dirinya sentiasa dekat kepadnya-Nya. Bahkan akan timbul perasaan tenang dan dapat mengecapi hidup dengan penuh rasa yakin serta bebas daripada perasaan putus asa atau lemah.
3. Dosa itu adalah penyakit dan ubatnya adalah istighfar. Oleh itu bagi mengelakkan hati daripada lalai seseorang itu hendaklah sentiasa membanyakkan istighfar. Ini kerana kita tidak mengetahui bilakah masanya keampunan daripada Allah itu akan berlaku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...