Bahagia itu Milik Kita :)

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, March 6, 2011

Dialek atau Lahjat



DIALEK

Dialek merupakan variasi bahasa apabila variasi bahasa itu difahami oleh pengguna dalam sesebuah masyarakat. Variasi bahasa lazimnya dirujuk sebagai dialek atau kelainan bahasa. Dari sudut yang sama, pewujudan bahasa boleh disejajarkan dengan sebuah sistem. Menurut Noriah ( 2003 ), dalam hal ini, bahasa boleh dianggap sebagai sebuah sistem terbuka yang dalamnya terkandung beberapa bahagian dan bahagian-bahagian dalam sistem bahasa inilah yang dikatakan dialek atau variasi bahasa.

1 Dialek Geografi.

Menurut Wafi (1945) sesungguhnya keadaan geografi sesuatu tempat menjadikan setiap keadaan geografi menjadi salah satu faktor perbezaan dialek sesuatu kaum. Ini berikutan perbezaan dari segi udara,keadaan negara,suasana,bukit bukau,sungai-sungai dan laut. Iklim juga turut memberi kesan terhadap bahasa. Contohnya penduduk Iraq berpegang kepada bahasa Parsi, bahasa Kurdiah dan bahasa Turki.Tetapi bagi penduduk Maghrib, mereka tidak berpegang kepada bahasa Farsi, Kurdiah dan Turkiah tetapi berpegang kepada bahasa Isbania dan Parsi.Kesemua ciri-ciri iklim semulajadi ini memberi kesan kepada bahasa masyarakat,sama ada iklim panas, sederhana dan sejuk.Oleh kerana bahasa ini membuatkan uslub setiap bahasa berbeza mengikut suasana.

2 Dialek Pasar(Ammi)

Dialek ini digunakan dalam kehidupan seharian atau sebagai bahasa seharian yang digunakan di rumah, di pasar dan di tempat-tempat awam. Menurut Khuli ( 2000 ) ia juga merupakan bahasa yang tidak rasmi dan ia digunakan sejak kecil lagi berbanding bahasa buku yang dipelajari apabila berada diperingkat persekolahan.Sesungguhnya dialek ini hanya difahami oleh masyarakat yang menuturkan dialek tersebut. Dialek pasar ini juga mengalami perkembangan yang sangat pesat.

3 Dialek baku (fushah)

Variasi bahasa ini dikenali sebagai bahasa sastera atau bahasa kitab yang mana ianya dinukilkan di dada-dada akhbar, majalah, dan dalam hal ehwal pejabat. Ia juga digunakan di dalam perdebatan, pembelajaran dan di dalam sistem pengajaran di kelas-kelas. Menurut Khuli ( 2000 ) juga, dialek ini bersih daripada lafaz-lafaz pasar bahasa pasar.

4 Dialek Kemasyarakatan

Pertuturan sesuatu negara atau sesuatu kawasan mempunyai bahasa yang berbeza berdasarkan tingkatan manusia dan kawasannya. Tingkatan kemasyarakatan ini dapat dinilai perbezaannnya melalui ilmu pengetahuan, tarbiyah, pemikiran, perasaan, kehidupan, kehidupan berkeluarga, kepercayaan dan adat resam. Secara jelasnya kesemua perbezaan ini menunjukkan setiap tingkatan kemasyarakatan. Ia menghasilkan kepelbagaian dialek yang berbeza dari segi perkataan, uslub, dan pembentukkan ayat dan lain-lain lagi.


5 Dialek Kampung dan Bandar

Setiap iklim mempunyai kedudukan geografi yang tertentu, dan setiap geografi mempunyai bandar dan kampung. Setiap kampung dan bandar pula mempunyai dialek yang berbeza. Menurut Khuli ( 2000 ) dua sebab yang membezakan dialek ini ialah:

1) Penduduk bandar lebih banyak bercampur dengan pelbagai manusia yang datang dari pelbagai kampung. Ini menjadikan bandar sebagai tempat perhubungan dengan pelbagai masyarakat yang berbeza dari segi pengetahuan dan dialek.

2) Tahap ilmu pengetahuan penduduk bandar lebih tinggi berbanding penduduk kampung.

6 Dialek jantina

Secara hakikatnya dialek ini merupakan sejenis dialek kemasyarakatan. Adakah sama dialek seorang perempuan dengan seorang lelaki? Terdapat perbezaan yang boleh dilihat dari segi cara percakapan, pergerakan seseorang terhadap bahasa, tinggi rendah suara dan lain-lain lagi. Perbezaan ini dikenali sebagai dialek kelakian dan dialek keperempuanan. Cara cakap seorang lelaki berbeza dengan cara cakap seorang perempuan (

7 Dialek umur

Perbezaan umur seseorang memainkan peranan dalam dialek ini. Kita lihat bagaimana kanak-kanak yang umurnya 3 tahun, apa yang berlaku pada suaranya, dan perkataannya. Perbezaan ini dapat dilihat pada sebutannya dan perkataannnya.

8 Dialek masa

Unsur zaman memainkan peranan penting dalam sesuatu dialek. Jika dibandingkan dengan dialek zaman dahulu amat berbeza dengan dialek yang digunakan zaman sekarang mengikut peredaran zaman. Secara semulajadinya, sesetengah dialek berterusan digunakan sehingga waktu kini dan ia dikatakan sebagai dialek yang hidup.

9 Dialek Perseorangan

Dialek perseorangan berlaku apabila dua orang yang berlainan iklim, berlainan tempat asal tetapi hidup dalam satu rumah. Mereka juga telah mengalami proses pembelajaran yang sama tetapi terdapat perbezaan dari segi dialek diantara keduanya. Setiap seorang daripadanya berbual dalam bentuk dialek yang berbeza.

10 Dialek Minoriti

Sesungguhnya golongan yang minoriti akan bertutur dalam dialek golongan majoriti. Contohnya golongan India yang tinggal di Amerika seakan-akan bertutur dialek “Inggeris India”.

11 Dialek Pekerjaan

Setiap bidang pekerjaan mempunyai dialek bahasa yang tertentu. Seorang doktor bertutur dialek bahasa yang kurang difahami oleh bidang pekerjaan yang lain, ini menyebabkan terjadinya dialek pekerjaan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...